El Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa 2021-2023 defineix un model de gestió basat en la sostenibilitat, la professionalització, la innovació i la diversificació.
PLA ESTRATEGIC TURISME CIUTAT EIVISSA 2021-2023
L’alcalde d’Eivissa, Rafa Ruiz, la regidora de Turisme, Dessiré Ruiz, i el responsable de Braintrust, Angel García Butragueño, han presentat les línies bàsiques del primer Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa 2021-2023 que incorpora un model de gestió turística.
Aquest model està basat en 7 eixos principals que són la sostenibilitat, idiosincràsia pròpia, l’equilibri habitant/visitant, la innovació, la professionalització, la desestacionalització i la diversificació d’orígens i perfils turístics.
Aquests 7 eixos comporten 131 línies d’acció que es desenvoluparan al llarg dels pròxims anys amb l’objectiu de posicionar la ciutat a mitjà i llarg termini com a una destinació sostenible, diversa i acollidora.
El Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa es converteix així en l’instrument bàsic de planificació que orientarà la gestió i la promoció turística de la ciutat durant el seu període de vigència, des de 2021 fins a 2023, i permetrà definir les polítiques i els instruments que s’utilitzaran en l’aplicació de l’activitat turística i la seva relació amb la ciutat.
La creació del Pla Estratègic ha estat desenvolupat a través d’un model col·laboratiu on han estat representats activament tots els sectors, que de manera directa o indirecta, tenen influència en el turisme.
Així mateix s’ha comptat amb experts de diferents àrees, amb l’objectiu de desenvolupar un pla el més ampli possible on tothom se senti identificat i que marqui un treball conjunt durant els pròxims anys en un sector tan important per a la ciutat d’Eivissa com és el turisme.
L’alcalde d’Eivissa, Rafa Ruiz, ha explicat que ‘el turisme és un sector clau per a la reactivació econòmica i social i estratègic dins del sistema productiu de la ciutat, aquest fet ha permès durant anys ser un dels punts més visitats de l’illa d’Eivissa. La pandèmia que assola el món ens ha obligat a repensar les accions, analitzar de quina manera podem diversificar els productes, reflexionar sobre la ciutat que volem i el Pla Estratègic de Turisme ens permetrà disposar d’un full de ruta on fixar el desenvolupament turístic, però també ens permet saber quines són les nostres debilitats i les fortaleses que tenim. Ens permetrà incentivar la nostra ciutat, treballar en la qualitat del nostre producte i també treballar a establir un equilibri entre l’activitat turística i la vida dels nostres residents’.
‘El Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa té com a referents els 17 objectius de desenvolupament sostenible adoptats per l’Assemblea de l’ONU a l’agenda 2030. Des de l’Ajuntament d’Eivissa volem estar preparats, una vegada la situació sanitària ho permeti. Aquest Pla pretén rellançar la nostra ciutat, però fer-ho amb responsabilitat’ , ha afegit l’alcalde d’Eivissa.
Per la seva banda, la regidora de Turisme, Dessiré Ruiz, ha explicat la necessitat de reprendre la confiança dels turistes. Aquesta serà una clau important post-covid, ja que el turista penalitzarà la massificació com un fet que produeix un deteriorament de l’experiència del viatge i així ens ho fan arribar des d’altres països com Alemanya, i Regne Unit’.
La regidora ha afegit que ‘aquest pla és el resultat de mesos de treball i de reflexió. Hem treballat de manera participativa i consensuada entre tots els agents que integren el sistema turístic de la nostra ciutat, amb representants del sector públic i privat, amb reunions de treball i enquestes. En definitiva, un procés en el qual hem realitzat un total de18 reunions amb 50 representants dels col·lectius entrevistats i s’han rebut més de 200 idees, suggeriments i comentaris’.
Angel Garcia Butragueño, de l’empresa Braintrust, que ha elaborat el Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa, ha explicat que ‘son temps de canvi i transformació, i la pandèmia ens ha forçat a reinventar-nos. La crisis significa oportunitat i en aquest marc neix el Pla Estratègic de Turisme, A dia d’avui la ciutat d’Eivissa és una destinació madura i amb èxit pero té la responsabilitat de liderar la recuperació primer i la sostenibilitat. El Pla està construit amb la participació de tot el sector turistic, d’aquesta manera podem dir que és un pla de tothom i per a tothom’.
Objectius del Pla Estratègic de Turisme
En referència als 7 eixos que vertebren el Pla estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa, es marquen 21 objectius per cadascun d’ells, el que significa un total de 131 línies d’acció.
Els objectius són:
1. Augmentar la despesa mitjana per turista, construint una proposta de ciutat més amplia i personalitzada pel turista.
2. Assegurar el retorn econòmic de la demanda turística a la creació d’empreses i llocs de feina, promovent propostes que generin al teixit empresarial i reactivant programes de formació que millorin l’ocupabilitat de les empreses així com millorant la mobilitat per a ser una destinació més accessible per a un turisme més sostenible.
3. Reducció de l’impacte mediambiental del turisme, avaluant els productes que respectin l’ecosistema mediambiental de la ciutat, incloent-hi aquest respecte així com els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’agenda 2030 en la formació del sector.
4. Incrementar el patrimoni i la cultura en la imatge de marca dinamitzant l’oferta de la ciutat en l’àmbit cultural i patrimonial com a pilar estratègic del turisme i incorporant l’element cultural dins de l’experiència del turista.
5. Ampliar els negocis tradicionals en l’oferta de la ciutat, incloent-hi aquests establiments que promocionen els valors locals i la creació de rutes específiques senyalitzades d’aquests indrets com poden ser també mercats i espais emblemàtics.
6. Intensificar el consum de productes locals i de proximitat amb la difusió d’aquests productes a l’hora de promocionar la ciutat.
7. Equilibrar el pes del turisme en l’economia de la ciutat amb la diversificació i la promoció de la transversalitat de l’activitat turística en l’economia creant noves oportunitats de negoci.
8. Reforçar el benestar de les persones residents i la satisfacció dels turistes sensibilitzant a la població de la importància de ser promotors del turisme i regulant l’oferta turística d’allotjament i de serveis per acabar amb l’intrusisme.
9. Reduir la pressió turística creant fluxos i diversificant els atractius turístics així com amb la revitalització de barris històrics per tal d’ampliar les zones turístiques.
10. Desenvolupar productes i serveis innovadors creant plataformes d’escolta al turista generant continguts innovadors que contribueixin a la millora de la imatge de la ciutat moderna, innovadora i sostenible.
11. Implantació del sistema de senyaletica del Grup Ciutats patrimoni de la Humanitat amb la construcció d’una proposta de visita de la ciutat on la senyalística permeti al visitant una experiència diferents a altres ciutats.
12. Impulsar la digitalització i evolucionar cap a una destinació intel·ligent amb la digitalització de l’oferta per a permetre una experiència de viatge, fàcil, assequible i ràpida donat que Eivissa ja es troba dins la xarxa de destinació de turisme intel·ligent.
13. Estendre la formació a tota la cadena de producció, analitzant les necessitats de les persones treballadores amb l’oferta turística i millorant la imatge de la professió turística.
14. Millorar les capacitats i coneixements de les persones treballadores del sector turístic amb la creació de programes de capacitació i reciclatge de les persones treballadores que responguin a les noves necessitats de manera que estiguin adaptades als nous segments i mercats.
15. Creació de models de relació laboral dignes amb l’objectiu que la riquesa estigui millor distribuïda i generar llocs de feina de qualitat per millorar també els models de relació contractual.
16. Augmentar el nombre de visitants i la despesa en temporada baixa elaborant catàlegs d’experiències associades a la destinació city break durant la tardor i l’hivern.
17. Mantenir oberts el nombre més gran d’establiments durant la temporada baixa amb un sistema de promoció d’aquests establiments que obrin durant tot l’any i amb la preparació de productes alternatius i activitats.
18. Prolongar l’ocupabilitat més enllà de la temporada alta cercant altres ninxos de mercat.
19. Diversificar i incrementar els mercats de turisme internacional.
20. Expandir el pes del turisme nacional i regional enfortint el públic de les regions emissores de major nombre de turistes i col·laborant amb les institucions insulars, les comunitats Autònomes i el Grup Ciutats patrimoni de la Humanitat.
21. Diversificar el perfil del turista recuperant ninxos de públic que tenia la ciutat com a destinació familiar, esportistes entre d’altres.
A partir de la pròxima setmana es constituiran 6 taules de treball i des de l’Ajuntament d’Eivissa es convidará als diferents col·lectius a sumar-se a aquestes taules per a canalitzar totes les propostes.
Aquest procés s’inicia amb un calendari de reunions i objectius, que permetrà impulsar noves mesures per a aquesta temporada.
El Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa ha estat presentat avui també als diferents col·lectius, entitats i institucions que han participat en la seva creació com són el Consell d’Eivissa, Direcció General de Turisme de la CAIB; Federació Hotelera d’Eivissa i Formentera, Foment de Turisme, PIMEEF, Ibiza Convention Bureau, AENA, Autoritat Portuària de Balears, UGT, Comisiones Obreras, Universitat de Illes Balears, Escola de Turisme, Federació Insular de Taxis, Associació de veïns de Talamanca, de Can Misses, La Marina, San Pablo, Sa Capelleta, Es Molins, Peix Nostrum, Amics de la Terra, Ibiza Sostenible, Casita Verde, Ibiza Preservation, Marina Ibiza, Baleària, Ibiza Experience y Ocio Ibiza, entre un total de més de 60 empreses i particulars que han volgut participar en el procès de relaització del primer Pla Estratègic de Turisme de la ciutat d’Eivissa.
PLA ESTRATEGIC TURISME CIUTAT EIVISSA 2021-2023
Eivissa 26 de febrer de 2021.
Deja una respuesta